Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115
  • Wie zijn we
  • Nieuws en analyse
  • Contact
    • Pers
  • Submit
Terugblik op de awarduitreiking 2020
February 11, 2020
Image a buidling with red rooms
6 trends in textielinnovatie die het post-coronatijdperk zullen markeren
October 13, 2020
Published by admin on September 29, 2020
Innovatie in textiel
 

Niet genoeg innovaties in textiel?

 
 
Ik ben het daar niet mee eens. Wel weet ik dat heel veel mensen zich laten afschrikken door het idee dat alleen innovaties in de stijl van Silicon Valley goed genoeg zijn. Dat is zeker niet zo. Ook kleine incrementele innovaties kunnen heel wat teweeg brengen. Ze komen evenzeer in aanmerking voor de Textirama Foundation Awards.

Innovatie is meer dan productinnovatie

Als een waspoederfabrikant en een textielbedrijf samenwerken aan de verbetering van de wasbaarheid, dan spreken we over een innovatie die verder reikt dan een productinnovatie. Het idee dat er ergens iemand op een eiland een nieuw product zit uit te vinden en het daarna op de markt gooit, is misschien romantisch, maar niet echt van deze tijd. Wat we vandaag nodig hebben, zijn samenwerkingen die over de grenzen van de eigen discipline reiken. Co-creaties tussen grote bedrijven en startups, bijvoorbeeld, technologiebedrijven die samenwerken met textielbedrijven, futuristen met investeerders,… Kleine ideeën en innovaties die, mits goed toegepast, een stap vooruit betekenen voor de industrie. In de klassieke textielindustrie wordt innovatie en productinnovatie nog te veel over dezelfde kam geschoren. Daar wil Textirama Foundation graag verandering in brengen. En daarvoor rekenen we op uw bijdrage. Een bijdrage die we ondersteunen met een mooie investering van €40.000 of €5.000 naargelang de fase waarin de uitwerking zich bevindt.

Ook een marketingconcept kan innovatief zijn

Corona heeft bewezen dat oude zekerheden snel kunnen afbrokkelen. En vooral dat ze nog sneller worden vervangen door nieuwe. Terwijl de beurzen rake klappen kregen, ontstonden overal ter wereld nieuwe hybride initiatieven. En hoewel ook daar nog vaak wordt uitgegaan van het klassieke lineaire model - aanbieder zoekt koper – zien we ook meer vernieuwende initiatieven opduiken. Ze bewijzen dat marketingconcepten minstens even innovatief kunnen zijn.

€50.000 voor (kleine) innovaties

Vorig jaar startte Textirama Foundation met een open call voor innovaties in de textiel. Jaarlijks wordt €50.000 uitgetrokken voor 3 awards: een van 40K en twee van 5K. Het eerste jaar werd een succes. Maar de Foundation wil toch graag nog meer innovaties zien die verder gaan dan productinnovaties.


Wees niet bescheiden. Neem deel

Goede ideeën kunnen overal vandaan komen. Studenten, ondernemers, ambtenaren, zelfs de chef-kok van het restaurantje om de hoek, die op het eerste gezicht niets met textiel heeft te maken, kan aan de basis liggen van een mooie innovatie. Dat je een idee hebt, hoeft nog niet te betekenen dat je het ook wilt uitvoeren. Wie weet win je €5.000 voor je idee en kan je het achteraf nog verkopen ook. Wat ons boeit zijn frisse visies en nieuwe benaderingen waarvan we denken dat ze een bijdrage kunnen leveren aan de textiel. Een idee dat bijdraagt tot de dynamiek van de sector. Want een ondernemende sector straalt af op de hele generatie. Meld je aan, schrijf je in. We weten nu al dat je ons kan boeien.
 
Share

Related posts

October 22, 2021

Waarom AI-platformen ook de textielindustrie zullen veroveren


Read more
October 16, 2021

Innovatie is verlangen


Read more
September 17, 2021

Textiel zoekt innovatie in media en marketing


Read more

Press  |  Cookie and privacy policy

© Textirama. All Rights Reserved.

Textirama VZW
Bedrijvencentrum Regio Waregem NV, Kalkhoevestraat 1 - 8790 Waregem, Belgium

Website by Studio BigFish