• How to participate
    • Download conditions
  • Awards 2020
  • About
  • Blog
  • Contact
    • Press
  • Submit
IMEC Textirama Foundation
E-Textiles Research in IMEC-CMST Lab (UGent)
September 16, 2019
Alles wat u moet weten over de bescherming van uw innovatie
September 18, 2019
Published by admin on September 17, 2019
 

Textiel zoekt innovatie in media en marketing

 
 

Van innovaties verwachten we meestal dat ze technologisch zijn. Toch zijn het vaak niet-technologische innovaties die een hele markt kunnen beïnvloeden. Denk maar aan de kracht van denim. Che Guevara zei ooit dat jeans meer invloed had dan het rode leger. Jeans werd sociaal relevant omdat het een grote symboolwaarde had. Het was de uiting van het verzet van een hele generatie, gevoed door de influencers uit die tijd.

Denim

Vandaag is denim sociaal niet langer relevant. Het staat immers niet meer voor de waarden waarmee jongeren connecteren, zoals onderscheidend zijn, ecologisch transparant en vooral vernieuwend zijn. De leemte werd ingevuld door de athleisure merken (een mix van sportkledij en vrijetijdskledij). Deze beloven een onderscheidend imago, de spannende uitstraling van de coole hiphoppers en controversiële deejays. De kracht van dit nieuwe symbool is te vinden in een innovatieve vorm van co-marketing, gedragen door de media waar jongeren met elkaar connecteren.

De populariteitspoll op Hypebeast staat bol van de athleisure merken.

BrandRanking-Hypebeast

Textiel heeft innovatieve marketing broodnodig

Het geheim van bovenstaand lijstje is samenwerking. Samenwerking die resulteert in onovertroffen influencer marketing. En natuurlijk een industrie die bereid is om hieraan mee te werken en de kost ervan op te hoesten. Het is één van de 5 factoren die we opsomden in onze vorige blogpost. Media en marketing zijn essentieel voor elke innovatie. Zelden vinden innovaties zonder hulp van marketing en media de weg naar het succes.

Oproep

In zijn pleidooi voor innovatie in de textiel, roept prof. Rudy Moenaert op om ideeën in te sturen rond innovaties in marketing en media die de textiel kunnen promoten. Niet enkel innovaties in product en proces, dus. Als textiel vandaag te weinig sociaal relevant is, dan betekent dit dat mensen er niet mee connecteren, dat ze er de waarde niet van inzien en dat het hun persoonlijkheid niet ondersteunt. We weten inmiddels dat die meerwaarde niet enkel met een weefproces, een materiaal of een ontwerp gemaakt wordt. Die meerwaarde wordt gecreëerd in de perceptie. In de media en de marketing, dus. Maar altijd onder voorbehoud dat ze sociaal relevant zijn.

'INNOVATIES MOETEN SOCIAAL RELEVANT ZIJN'
poste Hypebeast op haar populaire modeblog.

Innovatie kan niet zonder samenwerking

Zoals reeds blijkt, is het nooit één factor die een markt maakt of kraakt. Het is de cumulatie van meerdere factoren. De trends die aanwezig zijn in de samenleving, bepalen ook of een innovatie relevant is of niet. Voor denim spelen vier factoren een rol in de terugloop: de achteruitgang van brick&mortar, de invloed van fast fashion die denim banaal maakte, de vraag naar duurzaamheid en de opmars van athleisure. Het waren vooral de gevierde samenwerkingen die de opmars van de athleisure mogelijk maakten. Met namen als Yeezy, Travis Scott en Beyoncé, werden de verhalen veel verder verspreid dan de merken ooit zouden kunnen. De samenwerkingen gaven hen vleugels en connecteerden direct met de leefwereld van de jonge consument.
thomas-chan-VhMPn2r0QXY-unsplash-kl

Denk textielmarketing

Heb jij een innovatief marketing of media idee? Marktrijp? Of moet het nog onderzocht worden? Neem deel aan de innovatie challenge van Textirama Foundation!
Niek De Prest
 
Share

Related posts

January 15, 2021

Dit zijn de nominaties voor de Textirama Foundation Awards 2021


Read more
Innovatie in textiel
September 29, 2020

Innovaties in het klassieke textiellandschap zijn nog te schaars.


Read more
Simon Angel nieuw jurylid voor Textirama Foundation Awards
September 27, 2020

Simon Angel nieuw jurylid voor de Textirama Foundation Awards


Read more

Press  |  Cookie and privacy policy

© Textirama Foundation. All Rights Reserved.

Website by BigFish agency

We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.OkPrivacy policy