Google maar eens “Innovations spread faster today”, je zal een heleboel grafieken vinden die bewijzen dat innovaties vandaag sneller verspreid worden dan vroeger. Maar klopt dat wel? Wie zelf aan de wieg van een innovatie heeft gestaan, is het daar vaak niet mee eens. Terecht, aldus Everett M. Rogers. De snelheid van de verspreiding is volgens hem niet zozeer afhankelijk van het tijdperk, wel van 5 onmiskenbare factoren.
Om bovenstaande grafiek goed te lezen moet je eerst weten hoe de verspreiding van innovaties gemeten wordt. In een consumentenomgeving wordt gekeken naar een penetratie die stijgt van 10% naar 80%. De tijd nodig voor die stijging toont hoe snel een innovatie zich verspreidt. De mobiele telefoon, bijvoorbeeld, had 10 jaar nodig (tussen 1994 en 2004). In vergelijking met de vaste telefoon, die 60 jaar nodig had om hetzelfde resultaat te bereiken is dit een aanzienlijke versnelling (1905-1963). De TV en de transistorradio hadden zelfs maar 6 jaar nodig. Maar eigenlijk gaat deze vergelijking niet op. De trage acceleratie van de vaste telefoon kan verklaard worden door sociale omstandigheden. De telefoon maakte een wereldoorlog, een grote depressie en nog een wereldoorlog mee. Ook de opmars van de auto werd hierdoor gehinderd.
Het is Everett M. Rogers (1931 –2004) een bekende Amerikaanse communicatiewetenschapper en socioloog die aan de basis ligt van een theorie die diffusion of innovations heet. Hij introduceerde eveneens de term early adopter. Rogers bewijst dat innovaties vandaag niet sneller verspreiden dan vroeger. Alleen voor het internet maakt hij een uitzondering. “Most ideas travel slowly, if at all, and technological change is an overstated exception. We are conservative creatures and resist change,” aldus de wetenschapper. Het is zelfs nog straffer dan dat. Rogers ziet tot aan de opkomst van het internet een terugval in het aantal innovaties. Hij noemt het een ‘declining rate of progress untill we got the internet’. Hij wijst op het onderscheid tussen consumenten (penetratie in huisgezinnen) en bijvoorbeeld telefoonlijnen en spoorwegen, die niet toe te schrijven zijn aan een huishouden. Hetzelfde geldt voor innovaties in productieprocessen. Voor de verspreiding van innovaties is tijd nodig.
Rogers’ conclusie is dat ‘verspreiding’ essentieel is voor het doorbreken van een innovatie. Verspreiding ziet hij als volgt: “Diffusion is essentially a social process through which people talking to people spread an innovation.” Het is hier dat zijn term ‘early adopters’ voor het eerst werd gebruikt. Ook vandaag is dit proces nog niet veranderd. De verspreiding van een innovatie begint nog steeds door mensen die met mensen praten. Met een vakjury, geïnteresseerden in de sector, bloggers, vloggers, ondernemers, mensen gewoon.
Rogers ziet misschien geen versnelling in de verspreiding maar hij ziet wel een patroon waaraan innovaties moeten voldoen om überhaupt verspreid te worden. We lijsten ze hier op als 5 factoren die niet mogen ontbreken:
Dit is een kwestie van perceptie. In de marketing meestal aan de man gebracht met “bespaar tijd en geld” of “verdubbel uw marge”,…
Hoe groot is de effort in verhouding tot de opbrengst? Als de gepercipieerde inspanning om over te schakelen hoger lijkt dan het relatieve voordeel, zullen de meesten zelfs niet proberen.
Welke leercurve moet de gebruiker doorgaan om de innovatie te implementeren? “Gemakkelijk aangeleerd”, of “5 van de 6 mensen houden ervan”.
Hoe makkelijker te testen, hoe beter. Testen is meestal doorslaggevend om mensen over de streep te trekken.
Hoe zichtbaarder het resultaat van een innovatie is, hoe groter de kans dat de innovatie verspreid wordt. Tech gadgets en fashion fads zijn zeer zichtbaar en dat helpt bij de verspreiding.
Als conclusie geeft hij nog eens mee dat je zowel leiders (early adopters) als verkopers nodig hebt om de innovatie te pushen. Zonder de steun van influencers en een volgehouden inspanning om mensen te overtuigen van bovenstaande 5 factoren, worden innovatieve ideeën haast nooit omarmd. Hoe voordelig ze ook zijn. De mens is immers van oorsprong behoudsgezind en hij verzet zich tegen verandering.
Heb jij een innovatie idee, een conceptidee of een innovatief project in textiel? Zelfs in een vroeg stadium kan je het indienen.
Vind meer informatie op onze website of neem contact op met al uw vragen.
Auteur: Niek De Prest