Probeer maar eens een supertanker van richting te laten veranderen. Geen eenvoudige klus. Maar de nieuwe klimaatrapporten zijn eensgezind: we moeten ingrijpen om de wereld te vrijwaren van een onomkeerbare klimaatramp. Steeds meer klimaatleiders uit de industrie lijken dit begrepen te hebben. Maar hebben ze wel tijd genoeg?
In mei publiceerde de UN organisatie IPBES een rapport dat ronduit desastreus is. Onze lucht bevat meer CO2 dan ooit en dat aandeel blijft maar stijgen. We moeten tot 800 000 jaar teruggaan om een dergelijk hoog CO2 niveau te vinden. In die tijd groeiden bomen op de zuidpool en was de zeespiegel 20 meter hoger. De industrie en ook de luchtvaart dragen grote verantwoordelijkheid. Zo heeft een reis naar Thailand dezelfde CO2 impact als 7 jaar vleesconsumptie. En naar verwacht zullen de komende decennia dubbel zoveel vliegreizen gemaakt worden. Ook het aantal auto’s zal verdubbelen tegen 2040. Met de huidige ontwikkeling in de duurzame energie kan nog geen 60% van de doelstellingen voor 2030 gehaald worden. Ook de BBC maakt zich zorgen. Kijk maar eens naar hun trailer voor de reeks ‘This is the World we Built’, waarin een oude vouw iedereen – ja, echt IEDEREEN – schuldig verklaart.
United Nations New York meldt op 23 juli 2019 dat 28 grote bedrijven uit diverse sectoren een Zero Emission Commitment hebben gesloten. Enkele bekende namen zijn HP, AstraZeneca, DSM, Levi Strauss & Co en Unilever. ‘Climate leadership’ was nooit zo belangrijk als vandaag, zeggen ze met één stem en ze roepen samen andere bedrijven op om aan te sluiten bij de campagne voor ‘Our Only Future’. Ze doen dat in een open brief aan de industrie. Niet toevallig trokken wij in een post op LinkedIn onlangs uw aandacht voor een uitspraak van Jan Laperre, CEO van Centexbel, in een interview met TechTextil. Hij claimde daarin dat recyclage en duurzaamheid dé grote uitdagingen voor de textielindustrie zijn.
Het is al 12 jaar geleden dat Al Gore de consumerende mens een bewustzijn schopte. Met zijn film An Inconvenient Truth stond de man die net géén president werd, aan het begin van een oprukkende magatrend. Vandaag ziet hij een generatie met een gedeelde missie en hij hoopt dat deze generatie de wereld zal redden: “The climate crisis offers us the chance to experience what very few generations in history have had the privilege of knowing: a generational mission.”
Maar het gaat te traag, aldus Klaus Mogensen. Deze bekende futurist schrijft op zijn blog: “We are heading for a slow but all-encompassing climate disaster, and there doesn’t seem to be a willingness to do anything about it, despite a growing climate focus among citizens, countless climate demonstrations, and more people rejecting flying on vacation. Things look to be going the wrong way.” Mede daarom is het zo belangrijk dat de industrie zelf inspanningen doet om niet alleen de mentaliteit maar ook de ook de snelheid van de klimaatsverandering te tackelen. Textirama Foundation is alvast één van de voortrekkers. Met dit nieuwe, nog weinig bekende initiatief hoopt de foundation haar steentje bij te dragen.
Textirama Foundation roept op om innovatieve projecten en ideeën in te dienen. Ze kunnen leiden tot een award en financiële steun van 40K of 5K, afhankelijk van hoe ver het project is uitgewerkt. De voorwaarden waaraan u als indiener moet voldoen zijn eenvoudig en zonder valkuilen. De reden voor de verleende steun is zo klaar als een klontje: de textielindustrie in België wil haar imago verbeteren en de hele industrie mobiliseren om de huidige uitdagingen aan te pakken. En niet te wachten tot morgen. Heb jij een idee, een concept, een project? Wat houdt je tegen om het in te dienen?
Vind meer informatie op onze website of neem contact op met al uw vragen. www.textiramafoundation.be
Niek De Prest