Dat is alvast de bedoeling van Miokoo en Digitex. Beide innovaties spelen in op de veranderende mentaliteit van de consument. Miokoo doet dat met ondergoed dat duurzaam comfort levert. Digitex mikt op de creatieve consument die een uniek kledingstuk wil vervaardigen zonder zelf te kunnen of moeten confectioneren. Maak kennis met twee innovaties die op 11 februari meedingen naar de Take-off award van TEXTIRAMA FOUNDATION.
De helft van de bevolking kent het wel, het ongemak dat ervaren wordt rond het ongesteld zijn. Inlegkruisjes, maandverbanden en andere oplossingen zijn alsmaar meer ingeburgerd, maar toch worden ze niet altijd als aangenaam ervaren. Bovendien produceren de wegwerpproducten een enorme afvalberg. Reden genoeg voor Kathleen Peers en Gerlinde Verherbrugghen om naar een elegante oplossing te zoeken. Een oplossing die hetzelfde comfort biedt, zonder de nadelen van de huidige hygiënische producten. Het resultaat is een hedendaagse slip die het inlegkruisje letterlijk naar de vuilbak verwijst. Dat is mogelijk door een intelligent systeem van laagjes textiel die beschermen, zonder geurtjes af te geven.
"Menstruatie-armoede bestaat nog steeds. Ook hier bij ons. Deze vorm van armoede ontstaat omdat de noodzakelijke hygiënische producten niet kunnen gekocht worden omwille van financiële redenen. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de gezondheid van de vrouw in kwestie, maar hierdoor blijven menstruerende tienermeisjes ook regelmatig thuis van school. Op die manier ontstaat er een vicieuze cirkel van leerachterstand, die leidt tot het niet behalen van een diploma en nog meer kansarmoede. Hier rust een groot taboe op," vertelt Kathleen Peers, die door middel van schenkingen, het probleem wil aanpakken.
Karel Vehenne van Digitex komt uit een echte textielfamilie. Om de textielcrisis te overleven moest Karel bijzonder innovatief zijn. Hij startte met het aanbieden van digitaal geprint textiel voor de mode. Kleine volumes van zelfgemaakte ontwerpen. Hij werd een kei in het beheersen van kleur in functie van de gekozen stof en kreeg orders van toonaangevende bedrijven. Hij startte een digitaal platform op en begon ook met eenvoudige afwerking. En zo ontdekte Karel een nieuwe kans: “Er zijn vandaag meer mensen die in Photoshop een stof kunnen ontwerpen, dan dat er mensen zijn die een kledingstuk kunnen confectioneren,” vertelt hij naar aanleiding van ons bezoek. “Zou het niet fantastisch zijn als onze klanten niet alleen zelf hun stof kunnen ontwerpen, maar ook de bloes, jurk, broek of hemd kunnen laten confectioneren via ons online platform? Het zou de overproductie en de bergen afval verminderen, en de koper kan echt een uniek stuk creëren.”
Customization zit in de lift. Maar om het betaalbaar te houden, is er een zeker volume nodig. Door orders te groeperen kan Digitex ook deze belofte inlossen. Bovendien wordt de lokale industrie er beter van. De stoffen worden dicht bij de afzetmarkt gesourcet, en het printen genereert amper afval. Karel Verhenne: “We groeperen orders en springen zuinig om met inkten. We kunnen de inktbezetting beperkten tot die delen van het patroon die effectief ook gebruikt worden. Alles helpt om ons aanbod betaalbaar te maken.” Op de foto zie je een jurk waarvan de stof door een klant werd ontworpen, bij Digitex geprint en geconfectioneerd.
Textirama Foundation heeft tot doel de lokale textielindustrie vooruit te helpen. Deze twee projecten zijn alvast zeer beloftevol op dat vlak. Hoe oordeelde onze jury? Dat wordt op 11 februari duidelijk. En inschrijven kan nog tot 6 februari. Meld je aan en je ontvangt een uitnodiging voor de feestelijke award uitreiking. Doen!