In een recente steunbetuiging aan Textirama Foundation gaven Gregory en Rémy Tack onlangs hun visie op innovatie in textiel. De familie Tack is binnen de textielindustrie een gewaardeerde bekende. Topman Luc Tack slaagde erin om het noodlijdende Picanol weer op te laten veren en zowel Gregory als Rémy Tack zetten zich maximaal in voor de Belgische textiel. De broers Tack richtten zich tot ons vanuit de Love Home Fabrics groep, een familiaal gehouden groep met onder meer Termolst International, Symphony Mills, Monks International en Clarysse.
Innovatie en R&D in textiel moeten volgens Gregory en Rémy Tack in de eerste plaats over circulair textiel gaan. De kans is volgens hen groot dat de global warming problematiek zal leiden tot een CO2-taks en misschien zelfs tot een sociale impact taks. “Als de carbon footprint en het gebruik van de chemicaliën een deel worden van de kostprijs, dan zal de concurrentiepositie van onze textielbedrijven wereldwijd enorm verbeteren,” schrijven ze.
Ook communicatie en promotie zullen volgens Love Home Fabrics groep steeds belangrijker worden. We citeren: “De textiel heeft behoefte heeft aan innovatie vanuit andere sectoren. Die sectoren moeten warm gemaakt worden voor de textiel. Hier spelen communicatie en promotie een grote rol. We kunnen veel dingen zien gebeuren maar moeten vooral dingen laten gebeuren. Laat ons samen kiezen voor dat laatste. En laat ons Textirama Foundation gebruiken om onze boodschap uit te dragen, zodat de duizenden mensen.
De familie Tack zijn ondernemers met een benijdenswaardige staat van dienst. Reden genoeg om hun advies ter harte te nemen: “ Promotie zorgt voor een snelle ROI. Een klein beetje meer omzet op de reeds gemaakte vaste kosten draagt onmiddellijk bij aan de rentabiliteit van het bedrijf, een brutomarge van 5 % meer omzet komt bijna voor de helft ten goede aan de bottomline. Investeer dus eerst in communicatie en promotie en ga pragmatisch om met innovatie.”