Sommige innovaties, zoals Über, hebben voor disruptie gezorgd en een sector verregaand veranderd. Über is een platform. Een platform brengt vraag en aanbod digitaal bijeen. Innovatie in platformen, met name door toevoeging van artificiële intelligentie, biedt volgens Prof. ir. Deborah Nas van TU Delft, één van de grootste opportuniteiten om te innoveren.
STEL: je bent als voorbeeldige CEO natuulijk ook de eigenaar van een Tesla. Op een dag, nadat je door je smartwatch zachtjes gewekt werd, rijd je in je Tesla naar kantoor. Plots gaat de wagen vanzelf remmen. Jouw Tesla analyseerde namelijk sneller dan het licht dat er zich enkele kilometers verder een ongeval aan het ontwikkelen was. Dit gebeurde op basis van informatie uit het rijgedrag van de auto’s voor u. Samen met data over het weer, over smartphone gebruik achter het stuur en misschien zelfs eye-tracking van bestuurders in andere wagens, wist de AI van jouw Tesla de gevaarlijke situatie tijdig te voorspellen. En te reageren.
Op dezelfde manier ontstaan vandaag platformen die zeer nauwkeurig cashflow voorspellingen kunnen genereren voor uw business. Deze platformen hebben toegang tot allerlei data die intern, maar ook extern verzameld worden. Denk aan economische ontwikkelingen, geopolitieke ontwikkelingen, valuta voorspellingen maar ook andere zaken, zoals trends, voorkeuren van markten en gebruikers, aankoopgedrag, tevredenheid en interesse van uw doelgroep.
Quid is een AI-platform dat data online analyseert, keywords, zinnen, mensen, bedrijven en instellingen doorgrondt. Het zoekt naar verbanden in andere documenten en creëert zo razendsnel netwerken van documenten die met elkaar verwant zijn. Op die manier kan het bijvoorbeeld op zoek gaan naar interessante, nog niet ontdekte start-ups waarin Venture Capitalists kunnen investeren. Het kan op dezelfde manier ook geopolitieke ontwikkelingen scannen en de kans dat zich problemen voordoen in bepaalde regio’s voorspellen. Beter nog, het kan regio’s spotten met een grote opportuniteit voor uw business.
Ook Kira is een AI-platform. Kira valt vooral in de smaak van ‘digital scientists’, die al dan niet in het gezelschap van een advocaat en een financieel expert, CEO’s bijstaan in hun beslissing met betrekking tot een overname, een samenwerking of een investering. Kira is in staat om een grondige contractanalyse te maken van alle contracten die er te vinden zijn, intern en extern. De AI zal het slaagpercentage berekenen en een nauwkeurige risicoanalyse voorleggen. Zoals steeds bij artificiële intelligentie zijn het de datawetenschappers die de eerste viool spelen.
Zelfs als het over ontwerp gaat, blijkt AI beter dan de mens in staat om de juiste conclusies te trekken. Al was het maar omdat de eigen voorkeuren en emoties niet in de weg staan. Nu al bestaat software die in realtime de videobeelden van de fashionshows analyseert. Voor elke ontwerper wordt een analyse gemaakt en de software genereert instant nieuwe ontwerpen die perfect binnen de catwalk zouden kunnen passen. De designers kunnen deze ontwerpen als basis gebruiken en in een paar dagen tijd een nieuwe collectie neerzetten. Vroeger moesten ze hiervoor beurzen afschuimen, winkelen, stalen opvragen, analyses en trendboards maken en dan lang aan de ontwerpen tekenen. Sterker nog, de software kan de streetwear trends via de sociale media analyseren. Welke stijlen, kleuren, designs, texturen en materialen vallen precies in de smaak van uw doelgroep?
Dat alles wordt natuurlijk pas zinvol als het ook gekoppeld is met een verkoopkanaal. Eén van de scenario’s is dat je diverse producten krijgt voorgeschoteld die beantwoorden aan jouw smaak. Natuurlijk kan je meteen het product beoordelen met een Google Lens: jijzelf in je favoriete kledij of je sofa in je leefkamer met de nieuwe stoffering erop? Misschien ga je dan ook we voor een set nieuwe overgordijnen.
Daarbovenop zorgt AI voor een dynamische prijszetting. Dit betekent dat het soft prijzen aanbiedt die rekening houden met het koopgedrag en de persoonlijkheid van de koper. Wat heeft hij/zij vroeger gekocht? Hoe bereid is de klant om in te gaan op bepaalde promoties? Is het iemand die implusief handelt of eerder wikt en weegt… Wanneer haakt de klant af? Hoeveel spendeert hij/zij gemiddeld? Het is allemaal voorspelbaar en het bestaat echt. Wallmart paste in 2018 al meer dan 50 000 keer automatisch prijzen aan.
Ook op het vlak van service staat er heel wat te veranderen dankzij AI. Denk maar aan de chatbot. Tot 98% van de online vragen zal zonder tussenkomst van mensen worden afgehandeld. Het voordeel van een chatbox is dat ze geduldiger, onvermoeibaar en sneller zijn dan mensen. Alleen de allermoeilijkste gevallen komen nog bij mensen terecht. Mensen die via AI gescreend worden, natuurlijk. Hun taalgebruik en emoties wordt in relatie gebracht tot een succesvolle afhandeling en de tevredenheid van de klant. Deze data vormen dan weer de basis voor het screenen van kandidaten in binnen- en buitenland.
Wat voor de ene een doemscenario lijkt, is voor de andere een uitzonderlijke opportuniteit. Deborah Nas kampt zelf met die tweestrijd, maar lijkt heel erg overtuigd dat de geschiedenis ons zal leren dat AI momenteel net te argwanend wordt bekeken. Ze vergelijkt de perceptie van AI met die van de boekdrukkunst in de middeleeuwen. Haar idee is dat de invloed van bedrijfsleiders op de strategie niet alleen bewuster, maar ook groter kan worden, op voorwaarde dat men AI omarmt. Ter illustratie haalt ze de Finse overheid aan die een cursus heeft ontwikkeld om mensen te leren wat Artificial Intelligence precies is en hoe het kan helpen.
Eén ding is zeker: de inzet van AI is nu al onomkeerbaar. Al was het maar omdat de early adopters er een voordeel willen mee halen. En de anderen natuurlijk zullen volgen. Ze stelt voor dat we vooral snel aan het experimenteren gaan. Want wie sneller leert dan de concurrenten, neemt een enorme voorsprong.