Even situeren. Julie Lietaer gelooft al langer dat ecologie en economie hand in hand kunnen gaan. Om die reden is ze binnen ESG in circulair textiel beginnen investeren. “Samen met machineconstructeurs en grondstofleveranciers hebben we onze productie op punt gezet om een gerecycleerd garen van hoge kwaliteit te ontwikkelen. Zo is onze garencollectie ESG Green ontstaan,” vertelt ze.
Een beetje wel, ja. Het is immers van het grootste belang dat weverijen toegang hebben tot meer ecologische grondstoffen. In de textiel zijn het vooral de grondstoffen, de garens, de verf en de coatings die de milieu-impact bepalen. Als je bijvoorbeeld weet dat je 175 keer een bad kan nemen in het water dat gebruikt wordt voor de vervaardiging van een t-shirt of jeans en dat watertekort één van de grootste bedreigingen van het moment is, dan vind ik dat we daar iets moeten aan doen. En ik ben niet alleen. Veel merken gaan bewust op zoek naar grondstoffen die minder schadelijk zijn. Als we onze processen verduurzamen, zetten we een mooie stap in de goede richting. Elk bedrijf zou zich moeten afvragen hoe het zijn processen kan verbeteren.
Samenwerken! Alleen door samen te werken konden we doorbreken. Onze grootste uitdaging was dat het over een circulair product gaat. We halen onze grondstof uit afval. Dat betekent dat je een hele nieuwe weg moet gaan bewandelen. We moesten op zoek naar inzamelaars en afvalsorteerders. Daarnaast moesten we niet alleen ons eigen productieproces herdefiniëren maar ook onze processen afstemmen op onze nieuwe leveranciers. We hebben veel van elkaar geleerd. Ook heb ik veel inspiratie geput uit onze samenwerking met starters, met kennisinstellingen en studenten. Jonge designers en jonge ondernemers waaien een nieuwe wind doorheen je bedrijf. Zo’n samenwerking is niet alleen vruchtbaar maar ook erg verfrissend.
Door eerst de peers en de early adopters aan te spreken: zij die geloven dat we iets kunnen veranderen door te kiezen voor duurzame producten. We hebben hiervoor de campagne #hackyourjeans opgezet. Hiermee willen we eerst designers aansporen om met gerecycleerde jeans te werken. Een eenvoudige boodschap. We willen hen daardoor bewust maken van circulair textiel. De campagne heeft al geleid tot de creatie van de circulaire sneaker Anna. De sneaker is gemakkelijk te recycleren en bestaat zelf ook uit gerecycleerd en ongeverfd materiaal. Ook dat was een samenwerking. Deze keer met het designbureau Creax. De naam Anna is trouwens ook een beetje gerecycleerd. Het was de naam van mijn overgrootmoeder, zij baatte een schoenenwinkel uit.
Enorm. Vandaag is niet alleen het financiële luik belangrijk, maar ook het maatschappelijke en ecologische aspect. Banken werken met beleggers en die beleggers vragen steeds vaker duurzaamheid in hun portefeuille. Voor ING was dat alvast een toegevoegde waarde. We hebben via hen ook een platform gekregen om ons initiatief bij een breder publiek bekend te maken.
Ik wil mijn steentje bijdragen op wereldschaal. Stap voor stap, land voor land. Als KMO ben je heel beperkt, maar anderzijds lijkt het ook niet onmogelijk. Onlangs nog heb ik al een Indische groep die beddengoed lanceerde, overtuigd om met onze duurzame garens te werken. Waar we met onze traditionele garens vooral een nationale uitstraling hebben, kunnen we met ESG Green genieten van een veel bredere, wereldwijde aandacht. Dat bevestigt natuurlijk dat er ruimte is voor mijn idee. En ik zit ook boordevol nieuwe ideeën. Ik ben nog lang niet uit-geïnnoveerd.
Heb jij een innovatie idee, een conceptidee of een innovatief project in textiel? Zelfs in een vroeg stadium kan je het indienen.
Vind meer informatie op onze website of neem contact op met al uw vragen. www.textiramafoundation.be
Auteur: Niek De Prest