Steve Blank, serial entrepreneur in Silicon Valley, was één van de eersten om start-ups zo snel mogelijk met hun idee naar de markt te sturen. Testen, testen en nog eens testen is zijn advies. En dat in een heel vroeg stadium. De meeste ideeën falen immers omdat er geen markt voor is. Maar hoe kom je dat zo snel te weten?
Aan de basis moet je idee aan 3 eisen voldoen:
Innovaties bieden een oplossing voor een echt bestaand en liefst zelfs nijpend probleem. Een probleem waar de gebruikers zich bewust van zijn, maar waar meestal gewoon geen antwoord voor is. We nemen even een recent voorbeeld dat veel pers genereerde: de autoband zonder lucht. Michelin en autobouwer GM gaan hierrond samenwerken. Het probleem dat ze willen oplossen is duidelijk: te veel autobanden belanden op de schroothoop omdat er meerdere lekken in zijn. En voor de bestuurder is niets zo vervelend en gevaarlijk als een lekke band. Dit is dus een innovatie die een reëel probleem oplost. Een probleem waar we dagelijks gewoon aan voorbij gaan. Het zou zelfs een baanbrekende innovatie kunnen zijn.
De tweede voorwaarde is dat klanten het willen kopen. Niet dat ze instemmend knikken en je met een schouderklopje de laan uitsturen. Om te weten of klanten echt willen kopen, moet je dus een test doen. Als het om een product of software gaat, dan moet er een prototype gemaakt worden, zodat het visueel wordt en daadwerkelijk bestaat. Ook voor de uitvinder is dit van belang. Is het een service, maak dan een sterke pitch. Je zal ongetwijfeld met de gebreken geconfronteerd worden.
Een volgende stap bestaat erin om een merkstrategie uit te werken en, bijvoorbeeld, een PR-campagne of een agressieve campagne op de sociale media te voeren. Een PR-campagne kan je bijvoorbeeld krijgen door mee te dingen naar een award. De reacties zullen je veel leren over hoe het product ontvangen wordt. Voor een nicheproduct, zoals een innovatie in de textiel, ga je natuurlijk geen campagne voeren in Dag Allemaal. Je zoekt uit waar je de ideale koper van je idee kan vinden en daar voer je de campagne. Weet ook dat innovaties tijd nodig hebben om te verspreiden. Je leest er meer over in andere blogpost.
Wat tot nu toe nog hypothetisch was, wordt in het beste geval bevestigd. Als de (niche)markt positief reageert, dan sta je weer een stap verder. Maar nu weet je nog niet of ze echt gaan kopen. In het geval van de banden kan dat wel eens moeilijk liggen. Het idee bestaat al in industriële voertuigen, golfkarretjes en grasmaaiers. Maar daar is de wegligging van ondergeschikt belang. De vraag is nu of dit ook voor auto’s gaat werken en wie gaat volgen.
Hoe krijg je nu met zekerheid bevestigd dat je product of idee gekocht zal worden? Je hebt een proto, je hebt positieve reacties uit de markt, maar nog niemand die koopt. Je hebt ‘social proof’ nodig. Crowd funding kan een goede manier zijn om die te krijgen. Platformen zoals Kickstarter zijn een ideale manier om die bevestiging te krijgen.
Innovaties die niet aanslaan zijn meestal ook ideeën waar geen markt voor is. In industriële markten kan een award je de kans geven om met potentiële kopers te praten of samen met geïnteresseerden het product naar de markt te brengen. Co-creatie is vaak de snelste weg naar de markt. Je werkt immers al samen met je koper. En dat is precies wat de luchtlege band doet. Michelin neemt de grote en sterke autobouwer GM mee in zijn verhaal en weet zich zo al verzekerd van een afzetmarkt.
Heb jij ook een innovatie-idee? Aarzel niet om het in te sturen.
Niek De Prest