Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115Textirama-logo-650x115
  • Wie zijn we
  • Nieuws en analyse
  • Contact
    • Pers
  • Submit
5 millennials, 4 innovatieve ideeën voor textiel
January 27, 2021
“Turn MY project into OUR project”
May 15, 2021
Published by admin on February 2, 2021
 

Zal een Belgische innovatie de mode duurzamer maken?

 
 

De mode is één van de meest vervuilende industrieën van het moment. Maar wendbaar als ze is, vecht de mode-industrie terug. Kunnen Belgische innovaties het verschil maken?

Duurzaam kleding kiezen dankzij COSH!

De wildgroei aan informatie en de vele tegenstrijdige berichten zorgen ervoor dat het ontzettend moeilijk is om uit te maken welke kleding echt duurzaam is. Niki De Schryver wil komaf maken met die onzekerheid en de consument een echte keuze en een echte stem geven. Ze doet dat via een digitaal platform waarop de shopper handig en supersnel retailers kan vinden die duurzame mode aanbieden.

Z3A0163-square-web_b711f0dc867168fde0fda9ea4c7161c8

De vrouw achter de innovatie

Niki De Schryver gaat niet over één nacht ijs. Eerder al stond ze aan de wieg van een modemerk dat ‘zo duurzaam mogelijk’ moest zijn. “Duurzaamheid in de mode is lang heel onduidelijk geweest,” vertelt Niki. “Het is tijd voor verandering. Een verandering die ik teweeg wil brengen met het innovatief businessmodel van COSH!.” COSH onderzoekt tot op het bot hoe de merken produceren en waar ze hun grondstoffen vandaan halen. COSH gaat niet zomaar af op labels, maar checkt alles grondig. Het goede nieuws voor de consument is dat het aanbod aan duurzame kleding momenteel een sterke groei kent.

Lost het smeltend garen van Resortecs® het recyclageprobleem op?

Tijdens zijn opleiding aan TU Delft raakte Cédric Vanhoeck in de ban van ‘Design for Disassembly’. “Ontwerpen om de materialen aan het einde van de levenscyclus opnieuw in te zetten, is cruciaal voor de circulaire economie” verklaart hij zelf. Het idee bleef hem achtervolgen tijdens zijn studie aan de Modeacademie in Antwerpen en kreeg uiteindelijk vorm in zijn eerste innovatie, Smart Stitch, een naaigaren dat smelt bij hoge temperatuur. Cédric won met dit project al verschillende prijzen en heel veel media-aandacht. Dankzij die aandacht slaagde hij erin om samen met Vanessa Counaert Resortecs op te zetten.

Copy of Vanessa Counaert and Cédric Vanhoeck 01

Demonteren van multimateriaalproducten

Resortecs lost met smeltende confectiegarens een knellend probleem op bij de recyclage van textiel. Multimateriaalproducten, zoals de voering in een jas of de knopen aan een jeans, moeten gedemonteerd worden om gerecycleerd te kunnen worden, een lastig en manueel werk. Resortecs zorgt nu voor een garen dat smelt bij 180°C. Deze temperatuur is hoog genoeg om niet in de wasmachine te smelten en laag genoeg om de stof niet te beschadigen. Ambitieus is Cédric Vanhoeck in elk geval: “Ik hoop dat ons garen de standaard wordt in de confectie, zodat we de afvalberg aanzienlijk kunnen verkleinen.”

Wie wint straks de TAKE-OFF award?

Textirama Foundation heeft tot doel de lokale textielindustrie vooruit te helpen en haar imago te verbeteren. Door hun focus op duurzaamheid slagen bovenstaande innovaties daar als geen ander in. Maar hoe oordeelde onze jury? Dat wordt op 11 februari duidelijk. En inschrijven kan nog tot 6 februari. Meld je aan en je ontvangt een uitnodiging voor de feestelijke award uitreiking. Doen!

 
Share

Related posts

October 22, 2021

Waarom AI-platformen ook de textielindustrie zullen veroveren


Read more
October 16, 2021

Innovatie is verlangen


Read more
September 17, 2021

Textiel zoekt innovatie in media en marketing


Read more

Press  |  Cookie and privacy policy

© Textirama. All Rights Reserved.

Textirama VZW
Bedrijvencentrum Regio Waregem NV, Kalkhoevestraat 1 - 8790 Waregem, Belgium

Website by Studio BigFish